Wat gaan we daarvoor doen?
Doel 1: Een goede omgevingskwaliteit en fysieke leefomgeving voor alle maatschappelijke functies
- In Nieuwegein bereiden we ons in 2017 verder voor op de Omgevingswet met een verwachte inwerkingtreding in 2019. De Omgevingswet vraagt op een andere manier van omgaan met de fysieke leefomgeving en de gebruikers van die leefomgeving. Doel van de wet is meer ruimte geven aan lokale ontwikkelingen, wat vraagt om een efficiëntere en meer integrale werkwijze. De wet geeft ook ruimte om het lokale ambitieniveau te bepalen. De invoering van de Omgevingswet is een grote operatie die op veel terreinen inspanning vraagt en gevolgen heeft voor bijna de gehele ambtelijke organisatie.
- We treffen in 2017 voorbereidingen om te zorgen dat de raad in 2018 een Omgevingsvisie kan vaststellen; dit is de nieuwe, meer integrale opvolger van de structuurvisie en een belangrijk kaderstellend instrument binnen de Omgevingswet.
- Wij dragen zorg voor een actueel planologisch kader en waar mogelijk spelen we daarbij nu al in op de Omgevingswet.We koppelen de herijking Structuurvisie aan de Omgevingsvisie.
- Wij gaan in 2017 vooruitlopend op de Omgevingswet aan de slag met organische gebiedsontwikkeling Rijnhuizen. Daartoe starten we de procedure voor het bestemmingsplan Rijnhuizen verbrede reikwijdte. Een bestemmingsplan verbrede reikwijdte loopt vooruit op de komst van het omgevingsplan uit de Omgevingswet en heeft als doel ervaring op te doen met de andere werkwijze volgens de Omgevingswet. Voorwaarde hiervoor is dat in 2016 een positief besluit wordt genomen door het ministerie van Infrastructuur & Milieu op onze aanvraag voor een bestemmingsplan verbrede reikwijdte in het kader van de Crisis- en herstelwet.
- In 2017 hebben wij voor het gebied Rijnhuizen nieuwe overeenkomsten gesloten met initiatiefnemers ter invulling van de organische gebiedsontwikkeling Mooi Rijnhuizen (rol eindgebruiker staat centraal, geen vast proces, maatwerkoplossing).
- De financiële en technische haalbaarheid van het ondergronds brengen van de bovengrondse hoogspanningslijn door Nieuwegein-Noord is in 2017 bekend. Het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn maakt ruimte vrij voor woningbouw in Blokhoeve. Afhankelijk van het besluit van de Eerste Kamer over mogelijke tegemoetkoming van de investeringskosten (financiële haalbaarheid) starten we met voorbereiding van de uitvoering.
- Wij starten met de uitvoering van de verbeterplannen van de drie pilots Betere Buurten; Merwestein, de Sluyterslaan en omgeving in Jutphaas Wijkersloot en de Rijtuigenbuurt. Hiermee geven we een impuls aan de verbetering en toekomstbestendigheid van de openbare ruimte en leefbaarheid van die buurten. We werken nauw samen met inwoners, gebruikers en partners van die buurten. Zodra concrete plannen zijn opgesteld, zullen wij een voorstel voor onttrekking aan de reserve Betere buurten aan u voorleggen.
- Wij stellen een plan op voor de verdere uitrol van Betere Buurten in de toekomst.
- Van de resterende ontwikkelopgaven in onze binnenstad, wordt de ontwikkeling van de Doorslagzone (de zone aan de rand van de binnenstad langs het kanaal de Doorslag) als eerste opgepakt. Ten aanzien van de resterende ontwikkelopgaven werken we in principe van oost naar west. Binnenstad West wordt om die reden dan ook later in de tijd opgepakt. Wel zullen we met diverse stakeholders in gesprek gaan over het stationsgebied, mede in relatie tot de door de provincie beoogde aanpassingen aan het bus- en tramstation.
- Wij stellen een eerste concept op van het planologisch kader voor de noordpunt van Het Klooster.
- In 2017 komen wij met een plan voor het MEC-gebouw in relatie met de ontwikkeling Toekomst Natuurkwartier (2015-513).
- Wij brengen in beeld wat de Wet Kwaliteitsborging van de bouw (verwachte inwerkingtreding 1 januari 2018) meerjarig betekent voor onze capaciteitsbehoefte en legesinkomsten. De bouwinhoudelijke toetsing en bijbehorend toezicht is voor eenvoudige bouwwerken dan niet langer een gemeentelijke taak. De kwaliteitsborging wordt stapsgewijs overgedragen aan gecertificeerde marktpartijen, te beginnen met eenvoudige bouwwerken waarvan de gevolgen bij falen gering zijn.
Doel 2 : Een woningaanbod dat aansluit bij woonwensen en woningbehoefte van alle inwoners, ook ouderen of mensen met een beperking
- We voeren de activiteiten uit het programma Woonwijs (2016-218) uit en we richten ons in 2017 specifiek op;
- het maken van prestatieafspraken met de corporaties over verbetering van toegankelijkheid en geschiktheid van nultredenwoningen en verbetering van seniorencomplexen (programma Woonwijs);
- het voorbereiden in 2017 van een pilot en indien mogelijk starten met de pilot met een Vereniging van Eigenaren voor verbetering bestaande seniorencomplexen van particuliere eigenaren (programma Woonwijs);
- de uitgifte van geschikte gronden en locaties binnen een zone van 400 meter van belangrijke voorzieningen met voorrang voor doelgroepen voor wie nabijheid bijdraagt aan zelfredzaamheid (programma Woonwijs);
- het stimuleren van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap, groepswonen en verbeteren van toegankelijkheid van seniorencomplexen (programma Woonwijs).
- We werken met partners aan nieuwe woonvormen waar een mix van mensen uit de opvang en beschermd wonen terecht kunnen met passende contracten, achtervang en nazorg en in verbinding met basisvoorzieningen in de wijk.
- De rol van verhuisadviseur wordt verbreed naar wooncoach.
- We onderzoeken of en hoe versteviging inzet huishoudelijke hulp bijdraagt aan langer zelfstandig wonen
- Door inkoop en samenwerking met de zorgverzekeraar werken we in 2017 aan een flexibele mix van zorg en ondersteuning in en nabij huis, en levensbreed met speciale aandacht voor noodopvang, een vangnet, respijtzorg, kortdurende verblijf en woonruimte voor mantelzorgers om zo langer zelfstandig wonen met zorg mogelijk te maken
Doel 3: Voldoende kwalitatief goede en betaalbare woningen
- Wij stellen een herijkt woningbouwprogramma voor aan de raad. Waar nodig herijken we de onderzoekslocaties woningbouw uit de structuurvisie. Deze woningbouwlocaties landen in de Omgevingsvisie (2018). Het urgentieprogramma woningen is uit 2007. Omdat dit programma van totaal 3300 woningen over enkele jaren voltooid is wordt de raad gevraagd uitspraken te doen over de toekomstige woningbouwopgave en op welke wijze hieraan invulling moet worden gegeven.
- In de prestatieafspraken met de woningcorporaties worden de duurzaamheidsaspecten benoemd.
- Wij spannen ons in voor toevoeging van extra sociale huurwoningen voor spoedzoekers en statushouders (instapwoningen) om huisvesting van statushouders niet ten koste te laten gaan van andere woningzoekenden.
Doel 4: Behoud en ontwikkeling van historische dorpsgezichten, monumenten, beeldbepalende panden en objecten, en cultuurhistorische structuren en elementen en waardevolle archeologie.
- Wij leggen nieuw cultuurhistorisch beleid voor aan de raad. Herin leggen we de omgang met Nieuwegeins erfgoed en ambities voor de komende vijf jaar vast. We brengen daarbij in kaart welke acties de Erfgoedwet met zich meebrengt voor Nieuwegein.
- Wij werken verder mee aan de toegankelijkheid, het zichtbaar maken en de instandhouding van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Aansprekende projecten in 2017 zijn; de Batterijen aan de Overeindseweg zijn door de ondernemers herontwikkeld; de inrichtingsvisie Fort Jutphaas wordt verder gerealiseerd; Rijkswaterstaat heeft de objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie langs het Lekkanaal verplaatst en als kunstobject zichtbaar gemaakt.
Doel 5: Een klimaatneutrale stad, die ook de gevolgen van klimaatveranderingen aan kan.
- We leggen de routekaart klimaatneutraal Nieuwegein 2040 voor aan de raad. Hierin staat aangegeven welke routes we gaan bewandelen en wie de betrokken partijen zijn om tot een klimaatneutrale stad te komen.
- We leggen de raad een visie klimaatadaptatie voor waarin maatregelen staan opgenomen om de gevolgen van extreme weersituaties het hoofd te bieden. De kansrijke en kostenneutrale maatregelen uit de visie worden bij gebiedsontwikkelingen, herstructuringsopgaves en groot onderhoud uitgevoerd. Andere maatregelen worden per keer bekeken.
Wat doen we nog meer?
Onze inzet op vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht stemmen wij met name wat betreft het onderwerp milieu en Omgevingswet verder af de RUD Utrecht. We starten met de voorbereiding van de geluidskaart 2018 dit volgens de EU-richtlijn Omgevingslawaai. We zorgen dat de benodigde beleidsstukken en dat de uitvoering van ons beleid (programma’s) op orde zijn. We dragen zorg voor een snelle en goede afhandeling van de benodigde vergunningen, begeleiden initiatieven van derden en leveren de benodigde informatie aan onze inwoners en ondernemers op het gebied van wonen, economie, milieu en bouwen.
Wat doen we samen met de stad, met instellingen en verbonden partijen?
Samenwerkingspartners
U10: De tien gemeenten waaronder Nieuwegein werken in het stedelijke netwerk U10 samen onder meer op het gebied van Ruimte, Wonen en Energietransitie & duurzaamheid. Er is afstemming op het gebied van wonen, zorg/asiel en integratie (i.s.m. bestuurstafel Sociaal Domein) en woonruimteverdeling. Daarbij wordt uitvoering gegeven aan de motie om in alle U10-gemeenten de sociale woningvoorraad uit te breiden. Ook wordt er in U10 samengewerkt op de thema's energiebesparing koopwoningen, circulaire economie en lokale energieopwekking. Op het onderwerp ruimte wordt uitvoering gegeven aan de ruimtelijk-economische koers (i.s.m. bestuurstafel Economie).
Coalitie klimaatadaptatie Regio Utrecht: Hierin wordt voor de visie klimaatadaptatie samengewerkt met de veiligheidsregio Utrecht, de provincie, het waterschap en vijf andere Utrechtse gemeenten.
Stichting Mooisticht: Mooisticht geeft de gemeente onafhankelijk advies bij de uitvoering van de welstandstoets bij bouwaanvragen.
Liniebureau Nieuwe Hollandse Waterlinie: We werken samen met vele anderen aan de instandhouding en vergroten van de bewustwording van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW). In 2019 hoopt de Nieuwe Hollandse Waterlinie op de UNESCO werelderfgoedlijst te komen als uitbreiding van en aansluiting op de Stelling van Amsterdam.
Verbonden partij
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht: De gemeente Nieuwegein is een van de twaalf deelnemers in de gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht. De omgevingsdienst RUD Utrecht is voor Nieuwegein het loket voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu, voor het basistakenpakket. Deelname in een omgevingsdienst als de RUD Utrecht is een wettelijke plicht voor het basistakenpakket.