Naam | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Doel | Het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders. | |||
Openbaar belang | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan een zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Bestuurlijk belang | - | |||
Financieel belang | 80.184 aandelen, nominaal € 2,50 per stuk. Dat is 0,14% van het totale aandelenkapitaal. Totaal bedrag aandelenkapitaal € 55.690.720. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 3.582 mln | Eind: € 4.163 mln | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 145.348 mln | Eind: € 149.923 mln | |
Financieel resultaat voor bestemming | Nettowinst na belastingen € 499 mln | |||
Risico's | Door de financiële crisis is het kredietrisico toegenomen. | |||
Ontwikkelingen | Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.) | |||
Naam | Vitens N.V. | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Doel | Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. | |||
Openbaar belang | Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden. | |||
Bestuurlijk belang | Geen, behalve het stemrecht als aandeelhouder. | |||
Financieel belang | Gemeente Nieuwegein bezit 61.246 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel. Dit is 1,060% van het totale geplaatste aandelenkapitaal. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 421 mln | Eind: € 472 mln | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 1.293 mln | Eind: € 1.242 mln | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 55 mln | |||
Risico's | Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren. | |||
Ontwikkelingen | Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffers. | |||
Naam | Stichting Administratiekantoor Dataland BV | |||
Vestigingsplaats | Gouda | |||
Doel | De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven. | |||
Openbaar belang | Het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed en hieraan | |||
Bestuurlijk belang | - | |||
Financieel belang | Het aantal certificaten van de gemeente Nieuwegein bedraagt 29.848.Dit is 0,44% van het totale aantal (6.832.635). | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 728.311 | Eind: € 948.912 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 591.501 | Eind: € 485.214 | |
Financieel resultaat voor bestemming | De winst- en verliesrekening over 2015 sluit met een positief resultaat van € 220.601. | |||
Risico's | geen | |||
Ontwikkelingen | Dataland groeit als het (geo) kenniscentrum dat zich inzet voor de kwaliteitsverbetering van gemeentelijke bedrijfsprocessen en dienstverlening aan burgers en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het ondersteunen van gemeenten bij het gebruik van het stelsel van gemeentelijke basisregistraties (dit jaar start Dataland hier een cursus voor) en het in beeld brengen van het maatschappelijk vastgoed voor gemeenten (een project samen met het Kadaster dat nu al vorm wordt gegeven). | |||
Naam | Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Invulling geven aan een wettelijke plicht. | |||
Openbaar belang | Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en er een veilige leefomgeving is voor de mensen. | |||
Bestuurlijk belang | Invulling geven aan de wettelijke plicht de basistaken onder te brengen bij een omgevingsdienst. | |||
Financieel belang | De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Aandeel 2017 bedraagt € 236.000 | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 717.776 | Eind: € 1.909.079 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 2.469.706 | Eind: € 3.857.226 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 986.566 | |||
Risico's | Hierbij een niet limitatief overzicht van risico’s die onderkend zijn bij de oprichting van de RUD Utrecht: | |||
Ontwikkelingen | Doel is per 1 januari 2017 te werken aan de hand van een producten en dienstencatalogus. Deze wordt in de eerste helft van 2016 opgesteld. | |||
Naam | Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | |||
Vestigingsplaats | Soest | |||
Doel | Het RMN is een openbaar lichaam en heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van de voormalige reinigingsdiensttaken. | |||
Openbaar belang | Het openbaar lichaam heeft tot taak het beheren en in stand houden van de gemeenschappelijke regeling waaruit de volgende taak wordt verricht: | |||
Bestuurlijk belang | De Colleges van B&W van de deelnemende gemeenten benoemen elk één lid en een plaatsvervangend lid voor het algemeen bestuur. Voor de gemeente Nieuwegein is dit wethouder P.W.M. Snoeren. De voorzitter van het algemeen en tevens voorzitter van het dage | |||
Financieel belang | Voor 2017 bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 3.662.000 (raming 2016 € 3.531.000). | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 1.395,200 | Eind: € 1.397.200 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 9.232.800 | Eind: € 10.696.500 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 422.600 | |||
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico´s. Als belangrijkste risico´s zijn gedefinieerd: | |||
Ontwikkelingen | - | |||
Naam | Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht. | |||
Openbaar belang | Het zorgdragen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en de inzameling van glas, papier en karton, ofwel de inzameling, het overladen, het transport, en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. | |||
Bestuurlijk belang | Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.W.M. Snoeren. | |||
Financieel belang | De kosten van de taken worden bij de deelnemers in rekening gebracht en in dat jaar verrekend met de deelnemende gemeenten. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. | |
Financieel resultaat voor bestemming | Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend. | |||
Risico's | Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen. | |||
Ontwikkelingen | ||||
Naam | Coöperatie ParkeerService UA (PSA) | |||
Vestigingsplaats | Amersfoort | |||
Doel | De Coöperatie ParkeerService adviseert haar leden, de gemeenten, slechts over het te voeren parkeerbeleid. De Coöperatie ParkeerService voert vervolgens het lokaal vastgesteld beleid op een zoveel mogelijk gestandaardiseerde en gecentraliseerde wijze uit. | |||
Openbaar belang | Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door de door de burgemeester aangewezen wethouder. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. | |||
Financieel belang | De kosten van de taken worden bij de deelnemers in rekening gebracht, per contract. Volgens de Begroting 2017 van de PSA bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 775.000 (raming 2016 € 715.000). In 2015 is door de gemeente Nieuwegein € 813.857 betaald. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 125.612 | Eind: € 154.868 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 135.968 | Eind: € 130.079 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 4.162.238 | |||
Risico's | Daar de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is, is er geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie Nieuwegein, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. | |||
Ontwikkelingen | Daar de Coöperatie ParkeerService UA sinds haar oprichting in 2010 een aanzienlijke ledengroei doormaakt zijn haar huidige doelstellingen gericht op consolidatie, lid tevredenheid, medewerkerstevredenheid en gedoseerde groei. | |||
Naam | Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Het doel van deze regeling is het door de Veiligheidsregio Utrecht realiseren van een gelijkwaardig kwaliteitsniveau van de beheersing van rampen en crises in de Utrechtse gemeenten. | |||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio. | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. | |||
Financieel belang | In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein is in 2017 een bedrag beschikbaar ad € 3.122.000 met een indexering voor de latere jaren 0,5 %. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: €. 6.125.000 | Eind: €. 7.126.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: €. 45.470.000 | Eind: €. 51.302.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | €. 1.749.000 (VRU) + €. 367.000 (Meldkamer) = €. 2.116.000. P.s. EV+VV bestaat uit VRU + Meldkamer | |||
Risico's | Binnen de VRU zijn een aantal risico’s gedefinieerd met een financieel gehalte waarvoor uiteindelijk de deelnemende gemeenten aansprakelijk zijn. Hier zijn na inventarisatie de volgende risico’s aan toegevoegd t.w: herverdeeleffecten in verband met nieuwe financieringssystematiek meldkamer, arbeidshygiëne aangaande een verhoogd risico van brandweermensen m.b.t. het opnemen van kankerverwekkende stoffen via de huid en een reservering van €. 50.000 voor de eindheffing Werkkostenregeling (WKR). | |||
Ontwikkelingen | De belangrijker ontwikkelingen voor 2017 zijn: | |||
Naam | Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Het opleggen en invorderen van belastingaanslagen voor gemeenten en het hoogheemraadschap. | |||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door een wethouder. In dit geval door wethouder J.A.N. Gadella. | |||
Financieel belang | In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein 2017 - 2020 is structureel een bedrag beschikbaar ad ± € 880.000. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: €. 720.356 | Eind: €. 644.559 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: €. 14.069.662 | Eind: €.12.162.172 | |
Financieel resultaat voor bestemming | €. 302.459 | |||
Risico's | In de ontwerpbegroting 2017-2020 worden de onderstaande risico’s opgesomd: | |||
Ontwikkelingen | In de ontwerpbegroting 2017-2020 worden de onderstaande belangrijkste ontwikkelingen gemeld: | |||
Naam | N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | |||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | |||
Doel | Exploitatie van het sportcomplex Merwestein en sporten stimuleren vanuit een vraaggericht programma in de Nieuwegeinse wijken. | |||
Openbaar belang | De NV exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De NV heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.659.436. | |||
Financieel belang | De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal € 1.197.900 en subsidie voor de buurtsportcoaches van € 457.800 (onder voorbehoud financiering Rijksbijdrage). | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 10.659.436 | Eind: € 10.590.643 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 527.415 | Eind: € 609.357 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 68.793 negatief | |||
Risico's | - | |||
Ontwikkelingen | Met de verbouwing van het zwembad (2016) achter de rug, kan het zijn dat de tarieven recreatief zwemmen in 2017 worden aangepast n.a.v. de verbouwing en verhoogde en unieke belevingswaarde. | |||
Naam | GGD regio Utrecht (GGDrU) | |||
Vestigingsplaats | Zeist | |||
Doel | De regeling dient de behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van de openbare gezondheidszorg. | |||
Openbaar belang | De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling door wethouder A.J. Adriani. | |||
Financieel belang | De totale bijdrage bedraagt € 1.862.500. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: 3.212.195 | Eind: 2.906.915 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: 12.929.123 | Eind: 12.670.475 | |
Financieel resultaat voor bestemming | 338.454 | |||
Risico's | De deelnemende gemeenten zijn financieel aansprakelijk. | |||
Ontwikkelingen | De GGDrU geeft aan inhoudelijk uit te gaan van op hoofdlijnen ongewijzigd beleid. Daarbij is aangegeven dat in het jaar 2017 voorbereidingen moeten worden getroffen en verschillende zoekrichtingen voor besparingen moeten worden verkend. | |||
Naam | Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’) | |||
Vestigingsplaats | Breukelen | |||
Doel | De regeling is getroffen ter behartiging van de integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. | |||
Openbaar belang | PAUW bedrijven biedt passende en volwaardige banen aan mensen met een arbeidshandicap die in één van de samenwerkende gemeenten wonen. | |||
Bestuurlijk belang | Wethouder M.C. Stekelenburg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein in het dagelijks bestuur en J. Gadella in het algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage 2017 bedraagt € 340.000 (bedrag per geplaatste werknemer en compensatiebijdrage wsw-werknemers). De rijksbijdrage sociale werkvoorziening (onderdeel van de Integratie-uitkering sociaal domein) bedraagt € 3.689.000. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 1.917.000 | Eind: € 2.215.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 6.310.000 | Eind: € 6.200.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | - € 89.000 | |||
Risico's | De gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren is begroot op basis van de programmabegroting 2016 van PAUW Bedrijven. Deze is gebaseerd op beperkt aflopende bedrijfsinkomsten bij een afnemend aantal Wsw-plekken. Het risico bestaat dat de bedrijfsinkomsten sterker afnemen, in gelijke make met het aantal Wsw-plekken. Hierdoor ontstaat een hogere gemeentelijke bijdrage of een exploitatietekort dat moet worden aangevuld. | |||
Ontwikkelingen | De instroom in de Wsw is gestopt op 1 januari 2015. De bestaande groep Wsw-werknemers behoudt haar rechten en plichten, maar daalt in omvang door natuurlijk verloop. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering. De gemeenten die deelnemen aan de GR Pauw bedrijven zijn een proces gestart, gericht op het herformuleren van beleid en uitvoering. In dit kader hebben de colleges opdracht gegeven tot het uitvoeren van onderzoek naar de toekomst van de uitvoering van de Wsw. De uitkomsten van dit onderzoek worden eind 2016 opgeleverd. Besluitvorming over de toekomst van de Wsw is voorzien in het eerste kwartaal van 2017. | |||
Naam | Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | |||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | |||
Doel | In WIL werken de gemeente Nieuwegein, Houten, Lopik, Vianen en IJsselstein samen op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning. Het doel van deze samenwerking is een meer effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. | |||
Openbaar belang | WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van de Lekstroom die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Dagelijks en Algemeen bestuur door wethouder sociale zaken, M.C. Stekelenburg. Vanaf 1 januari 2016 is de wethouder Financiën, J. Gadella, toegetreden tot het Algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | De gemeente Nieuwegein levert een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst, en de bedrijfsvoering. De exploitatiebijdrage van Nieuwegein aan WIL 2017 bedraagt (na verrekening btw) € 5.393.200. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: 0 | Eind: 0 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 6.855.934 | Eind: € 7.258.813 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 2.634.624 | |||
Risico's | De WIL verwacht een toename van klanten door hogere autonome groei en instroom statushouders. Door deze stijging van het aantal klanten loopt Nieuwegein een risico op de open regelingen (zijnde de Gebundelde Uitkering Participatiewet [GUP; voorheen BUIG; het betreft het budget voor uitkeringslasten], de armoederegelingen), alsook op de uitvoeringskosten). | |||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Daarnaast zullen diverse wetten en regelingen in de komende periode worden aangepast (o.a. de beslagvrije voet bij schulden en regelingen omtrent de integratie van arbeidsgehandicapten). In 2017 wordt verder gewerkt aan de implementatie van Lekstroom Werkt. | |||
Naam | Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap. | |||
Openbaar belang | Het beheren, onderhouden en realiseren van recreatief groen en zwemwater in de regio. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder J.A.N. Gadella. | |||
Financieel belang | De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2017 bedraagt € 206.500. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 6.004.179 | Eind: € 6.228.888 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: € 4.235.054 | Eind: € 3.891.445 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 246.700 voor bestemming (€ 318.300 na bestemming). | |||
Risico's | Weersinvloeden op de inkomsten van het strandbad Maarsseveense plassen. | |||
Ontwikkelingen | In samenwerking met de deelnemende gemeenten heeft de provincie de Koersnotitie Toekomst Recreatieschappen uitgebracht. Deze notitie beschrijft een visie voor de organisatie van het toekomstig beheer en onderhoud en de ontwikkeling van de recreatieve voorzieningen die nu in vier Utrechtse recreatieschappen, waaronder de Stichtse Groenlanden, zijn ondergebracht. | |||
Naam | Geynwijs | |||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | |||
Doel | Doel van de stichting is het binnen de beleidskaders van de gemeente organiseren van de sociale wijkteams in Nieuwegein ten behoeve van de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en (Gedeelte) van de Participatiewet. Deze teams bestaan uit professionals die de Nieuwegeinse inwoners per 1 januari 2015 kunnen adviseren over ondersteuningsvragen en een doelenplan opstellen waarin ook de inzet van voorzieningen, hulp en zorg wordt geregeld. Op deze wijze krijgen worden inwoners zo onafhankelijk mogelijk geholpen. | |||
Openbaar belang | ||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. Indien nodig kan het college ook de directeur/ bestuurder schorsen dan wel ontheffen uit zijn/haar functie. | |||
Financieel belang | De subsidie 2017 is vastgesteld op € 3.161.000. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2015 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. | |
Financieel resultaat voor bestemming | n.v.t. | |||
Risico's | Risico's van de stichting zitten voornamelijk in de personeelskosten in relatie tot de hoogte van het subsidie. Als de personeelskosten hoger zijn dan de inkomsten uit subsidie ontstaat een risico voor de gemeente. Namelijk, faillissement van de stichting en mogelijke aansprakelijkheid/vervangingskosten van de gemeente. Op dit risico zijn maatregelen genomen zoals de aanstellingsbevoegdheid door het college van B&W. | |||
Ontwikkelingen | De stichting en de sociale wijkteams zijn op 1 januari 2015 gestart. De stichting is een spin in het web tussen inwoners, vrijwilligers en professionals. De werkwijze van de stichting ontwikkelt zich in die richting. | |||
