Verbonden partijen

Naam

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel

Het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders.

Openbaar belang

De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan een zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

-

Financieel belang

80.184 aandelen, nominaal € 2,50 per stuk. Dat is 0,14% van het totale aandelenkapitaal. Totaal bedrag aandelenkapitaal € 55.690.720.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 3.582 mln

Eind: € 4.163 mln

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 145.348 mln

Eind: € 149.923 mln

Financieel resultaat voor bestemming

Nettowinst na belastingen € 499 mln

Risico's

Door de financiële crisis is het kredietrisico toegenomen.
Fluctuaties renteopbrengsten en daardoor dividenduitkeringen.

Ontwikkelingen

Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)

Naam

Vitens N.V.

Vestigingsplaats

Zwolle

Doel

Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland.

Openbaar belang

Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.

Bestuurlijk belang

Geen, behalve het stemrecht als aandeelhouder.

Financieel belang

Gemeente Nieuwegein bezit 61.246 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel. Dit is 1,060% van het totale geplaatste aandelenkapitaal.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 421 mln

Eind: € 472 mln

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 1.293 mln

Eind: € 1.242 mln

Financieel resultaat voor bestemming

€ 55 mln

Risico's

Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.

Ontwikkelingen

Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffers.

Naam

Stichting Administratiekantoor Dataland BV

Vestigingsplaats

Gouda

Doel

De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.

Openbaar belang

Het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed en hieraan
behartigd gerelateerde gegevens, voortkomend uit het informatiedomein van gemeenten, voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.

Bestuurlijk belang

-

Financieel belang

Het aantal certificaten van de gemeente Nieuwegein bedraagt 29.848.Dit is 0,44% van het totale aantal (6.832.635).

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 728.311

Eind: € 948.912

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 591.501

Eind: € 485.214

Financieel resultaat voor bestemming

De winst- en verliesrekening over 2015 sluit met een positief resultaat van € 220.601.

Risico's

geen

Ontwikkelingen

Dataland groeit als het (geo) kenniscentrum dat zich inzet voor de kwaliteitsverbetering van gemeentelijke bedrijfsprocessen en dienstverlening aan burgers en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het ondersteunen van gemeenten bij het gebruik van het stelsel van gemeentelijke basisregistraties (dit jaar start Dataland hier een cursus voor) en het in beeld brengen van het maatschappelijk vastgoed voor gemeenten (een project samen met het Kadaster dat nu al vorm wordt gegeven).

Naam

Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Invulling geven aan een wettelijke plicht.
De omgevingsdienst RUD Utrecht is voor Nieuwegein het loket voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu, voor het Basistakenpakket
Voor dit basistakenpakket is wettelijk geregeld dat gemeenten en provincie dit Basistakenpakket onderbrengen bij een omgevingsdienst.

Openbaar belang

Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en er een veilige leefomgeving is voor de mensen.

Bestuurlijk belang

Invulling geven aan de wettelijke plicht de basistaken onder te brengen bij een omgevingsdienst.

Financieel belang

De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Aandeel 2017 bedraagt € 236.000

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 717.776

Eind: € 1.909.079

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 2.469.706

Eind: € 3.857.226

Financieel resultaat voor bestemming

€ 986.566

Risico's

Hierbij een niet limitatief overzicht van risico’s die onderkend zijn bij de oprichting van de RUD Utrecht:  
•   Gevolgen van het Sociaal Plan RUD Utrecht
•   Hogere waardering in definitief functieboek
•   Vacatures na het plaatsingsproces
•   Productieverlies bij het opstarten
•   Administratieve organisatie
•   Nieuwe wet- en regelgeving

Ontwikkelingen

Doel is per 1 januari 2017 te werken aan de hand van een producten en dienstencatalogus. Deze wordt in de eerste helft van 2016 opgesteld.
Er zijn gesprekken gaande tussen RUD Utrecht 2.0 en de Omgevingsdienst Regio Utrecht (OdrU) om te komen tot een voor de gehele provincie Utrecht werkende omgevingsdienst. De provincie Utrecht heeft momenteel twee omgevingsdiensten.

Naam

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Vestigingsplaats

Soest

Doel

Het RMN is een openbaar lichaam en heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van de voormalige reinigingsdiensttaken.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft tot taak het beheren en in stand houden van de gemeenschappelijke regeling waaruit de volgende taak wordt verricht:
Het inzamelen en bewerken van afvalstoffen.

Bestuurlijk belang

De Colleges van B&W van de deelnemende gemeenten benoemen elk één lid en een plaatsvervangend lid voor het algemeen bestuur. Voor de gemeente Nieuwegein is dit wethouder P.W.M. Snoeren. De voorzitter van het algemeen en tevens voorzitter van het dage

Financieel belang

Voor 2017 bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 3.662.000 (raming 2016 € 3.531.000).

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 1.395,200

Eind: € 1.397.200

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 9.232.800

Eind: € 10.696.500

Financieel resultaat voor bestemming

€ 422.600

Risico's

De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico´s. Als belangrijkste risico´s zijn gedefinieerd:
* Brandschade wagenpark, i.c. het verschil tussen nieuwwaarde en dagwaarde.
* Ziekteverzuim; er is geen voorziening getroffen en geen verzekering gesloten.

Ontwikkelingen

-

Naam

Afval Verwijdering Utrecht (AVU)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht.

Openbaar belang

Het zorgdragen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en de inzameling van glas, papier en karton, ofwel de inzameling, het overladen, het transport, en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.

Bestuurlijk belang

Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.W.M. Snoeren.

Financieel belang

De kosten van de taken worden bij de deelnemers in rekening gebracht en in dat jaar verrekend met de deelnemende gemeenten.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: n.v.t.

Eind: n.v.t.

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: n.v.t.

Eind: n.v.t.

Financieel resultaat voor bestemming

Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend.

Risico's

Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.

Ontwikkelingen

Naam

Coöperatie ParkeerService UA (PSA)

Vestigingsplaats

Amersfoort

Doel

De Coöperatie ParkeerService adviseert haar leden, de gemeenten, slechts over het te voeren parkeerbeleid. De Coöperatie ParkeerService voert vervolgens het lokaal vastgesteld beleid op een zoveel mogelijk gestandaardiseerde en gecentraliseerde wijze uit.

Openbaar belang

Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid.

Bestuurlijk belang

De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door de door de burgemeester aangewezen wethouder. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden.

Financieel belang

De kosten van de taken worden bij de deelnemers in rekening gebracht, per contract. Volgens de Begroting 2017 van de PSA bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 775.000 (raming 2016 € 715.000). In 2015 is door de gemeente Nieuwegein € 813.857 betaald.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 125.612

Eind: € 154.868

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 135.968

Eind: € 130.079

Financieel resultaat voor bestemming

€ 4.162.238

Risico's

Daar de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is, is er geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie Nieuwegein, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden.

Ontwikkelingen

Daar de Coöperatie ParkeerService UA sinds haar oprichting in 2010 een aanzienlijke ledengroei doormaakt zijn haar huidige doelstellingen gericht op consolidatie, lid tevredenheid, medewerkerstevredenheid en gedoseerde groei.

Naam

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Het doel van deze regeling is het door de Veiligheidsregio Utrecht realiseren van een gelijkwaardig kwaliteitsniveau van de beheersing van rampen en crises in de Utrechtse gemeenten.

Openbaar belang

De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.

Financieel belang

In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein is in 2017 een bedrag beschikbaar ad € 3.122.000 met een indexering voor de latere jaren 0,5 %.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin:  €. 6.125.000

Eind:  €. 7.126.000

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin:  €. 45.470.000

Eind:  €. 51.302.000

Financieel resultaat voor bestemming

 €. 1.749.000 (VRU) +  €. 367.000 (Meldkamer) =  €.  2.116.000. P.s. EV+VV bestaat uit VRU + Meldkamer

Risico's

Binnen de VRU zijn een aantal risico’s gedefinieerd met een financieel gehalte waarvoor uiteindelijk de deelnemende gemeenten aansprakelijk zijn. Hier zijn na inventarisatie de volgende risico’s aan toegevoegd t.w: herverdeeleffecten in verband met nieuwe financieringssystematiek meldkamer, arbeidshygiëne aangaande een verhoogd risico van brandweermensen m.b.t. het opnemen van kankerverwekkende stoffen via de huid en een reservering van €. 50.000 voor de eindheffing Werkkostenregeling (WKR).

Ontwikkelingen

De belangrijker ontwikkelingen voor 2017 zijn:
1.De verdere realisatie van het project Repressieve huisvesting. De organisatie rond het eigendom en het onderhoud van de brandweerkazernes;
2.De vervanging en innovatie materieel brandweer. De  brandweer moet in de komende jaren veel van haar materieel regulier vervangen. Met deze vervanging van voertuigen en materieel wordt  gestreefd naar standaardisatie, innovatie en eenheid van optreden.
3.De samenwerking veiligheidsregio’s Midden-Nederland. De samenwerking met de veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland wordt geïntensiveerd. Zoals gezamenlijk, uniform inkoopbeleid en meer samenwerken op het gebied van de brandweerprocessen, crisisbeheersing en rampenbestrijding.

Naam

Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Het opleggen en invorderen van belastingaanslagen voor gemeenten en het hoogheemraadschap.

Openbaar belang

De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door een wethouder. In dit geval door wethouder J.A.N. Gadella.

Financieel belang

In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein 2017 - 2020  is structureel een bedrag beschikbaar ad  ± € 880.000.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: €. 720.356

Eind: €. 644.559

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: €. 14.069.662

Eind: €.12.162.172

Financieel resultaat voor bestemming

€. 302.459

Risico's

In de ontwerpbegroting 2017-2020 worden de onderstaande risico’s opgesomd:
           
  1.    Uitbesteding van niet-kernactiviteiten   
  2.   Vervuiling van en/of incomplete gegevensbestanden   
  3.   Personele risico’s
  4.   Overschrijding van de begroting BghU ten gevolge diverse exogene niet te      beïnvloeden factoren.

Ontwikkelingen

In de ontwerpbegroting 2017-2020 worden de onderstaande belangrijkste ontwikkelingen gemeld:
  
  1.   Aansluiting bij de Digitale Overheid 2020       
  2.   Implementatie MijnWoz
  3.   Relatie tussen BAG-WOZ en BGT
  4.   Uitvoering BAG gerelateerde taken
  5.   Groei aantal deelnemers
  6.   Beoordeling dienstverlening

Naam

N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

Exploitatie van het sportcomplex Merwestein en sporten stimuleren vanuit een vraaggericht programma in de Nieuwegeinse wijken.

Openbaar belang

De NV exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De NV heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.

Bestuurlijk belang

De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties €  10.659.436.

Financieel belang

De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal €  1.197.900 en subsidie voor de buurtsportcoaches van € 457.800 (onder voorbehoud financiering Rijksbijdrage).

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 10.659.436

Eind: € 10.590.643

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 527.415

Eind: € 609.357

Financieel resultaat voor bestemming

€ 68.793 negatief

Risico's

-

Ontwikkelingen

Met de verbouwing van het zwembad (2016) achter de rug, kan het zijn dat de tarieven recreatief zwemmen in 2017 worden aangepast n.a.v. de verbouwing en verhoogde en unieke belevingswaarde.

De uitkomsten van de in 2016 af te ronden gesprekken tussen de gemeente Nieuwegein en de NV Sportinrichtingen Nieuwegein over de toekomstige samenwerking moeten leiden tot een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. In 2017 zullen de effecten en consequenties van de herijkte samenwerking in de praktijk tot uiting komen.

Zie daarnaast de visie Sport & Bewegen.

Naam

GGD regio Utrecht (GGDrU)

Vestigingsplaats

Zeist

Doel

De regeling dient de behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van de openbare gezondheidszorg.

Openbaar belang

De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling door wethouder A.J. Adriani.

Financieel belang

De totale bijdrage bedraagt € 1.862.500.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: 3.212.195

Eind: 2.906.915

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: 12.929.123

Eind: 12.670.475

Financieel resultaat voor bestemming

338.454

Risico's

De deelnemende gemeenten zijn financieel aansprakelijk.
De accountant heeft het weerstandvermogen als matig beoordeeld. De begroting 2017 voorziet een toevoeging aan de algemene reserve van € 110.000, - vanuit een positief te verwachten jaarresultaat over 2017. Daarmee kan het weerstandsvermogen als net voldoende worden beoordeeld.

Ontwikkelingen

De GGDrU geeft aan inhoudelijk uit te gaan van op hoofdlijnen ongewijzigd beleid. Daarbij is aangegeven dat in het jaar 2017 voorbereidingen moeten worden getroffen en verschillende zoekrichtingen voor besparingen moeten worden verkend.

Sinds 1 januari 2016 voert GGDrU de iJGZ voor 0-18 jarigen uit voor 24 gemeenten in de regio, met het opdragen van de JGZ taak voor 0-4 jarigen door twaalf gemeenten aan GGDrU in 2015.

Voorbereidingen mogelijke uitbreiding met Vijfheerenlanden
Per 2018 zullen naar verwachting de gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik herindelen tot een nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Afhankelijk van de provincie waartoe de nieuwe gemeente zal behoren, zal er sprake zijn van ontvlechting dan wel invlechting van alle GGD-taken.

Transformatie in het sociaal domein; OGGZ
Een belangrijk deel van de traditionele OGGZ-doelgroep vormen de zogenaamde verwarde personen. Daarvoor is landelijk een taskforce actief. GGDrU hoopt vanaf 2017 samen met gemeenten tot afspraken te kunnen komen over de wijze waarop de problematiek het beste kan worden aangepakt.

Naam

Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’)

Vestigingsplaats

Breukelen

Doel

De regeling is getroffen ter behartiging van de integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen.

Openbaar belang

PAUW bedrijven biedt passende en volwaardige banen aan mensen met een arbeidshandicap die in één van de samenwerkende gemeenten wonen.

Bestuurlijk belang

Wethouder M.C. Stekelenburg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein in het dagelijks bestuur en J. Gadella in het algemeen bestuur.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage 2017 bedraagt € 340.000 (bedrag per geplaatste werknemer en compensatiebijdrage wsw-werknemers). De rijksbijdrage sociale werkvoorziening (onderdeel van de Integratie-uitkering sociaal domein) bedraagt € 3.689.000.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 1.917.000

Eind: € 2.215.000

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 6.310.000

Eind: € 6.200.000

Financieel resultaat voor bestemming

- €   89.000

Risico's

De gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren is begroot op basis van de programmabegroting 2016 van PAUW Bedrijven. Deze is gebaseerd op beperkt aflopende bedrijfsinkomsten bij een afnemend aantal Wsw-plekken. Het risico bestaat dat de bedrijfsinkomsten sterker afnemen, in gelijke make met het aantal Wsw-plekken. Hierdoor ontstaat een hogere gemeentelijke bijdrage of een exploitatietekort dat moet worden aangevuld.

Ontwikkelingen

De instroom in de Wsw is gestopt op 1 januari 2015. De bestaande groep Wsw-werknemers behoudt haar rechten en plichten, maar daalt in omvang door natuurlijk verloop. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering. De gemeenten die deelnemen aan de GR Pauw bedrijven zijn een proces gestart, gericht op het herformuleren van beleid en uitvoering. In dit kader hebben de colleges opdracht gegeven tot het uitvoeren van onderzoek naar de toekomst van de uitvoering van de Wsw. De uitkomsten van dit onderzoek worden eind 2016 opgeleverd. Besluitvorming over de toekomst van de Wsw is voorzien in het eerste kwartaal van 2017.

Naam

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

In WIL werken de gemeente Nieuwegein, Houten, Lopik, Vianen en IJsselstein samen op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning. Het doel van deze samenwerking is een meer effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.

Openbaar belang

WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van de Lekstroom die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Dagelijks en Algemeen bestuur door wethouder sociale zaken, M.C. Stekelenburg. Vanaf 1 januari 2016 is de wethouder Financiën, J. Gadella, toegetreden tot het Algemeen bestuur.

Financieel belang

De gemeente Nieuwegein levert een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst, en de bedrijfsvoering. De exploitatiebijdrage van Nieuwegein aan WIL 2017 bedraagt (na verrekening btw) € 5.393.200.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: 0

Eind: 0

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 6.855.934

Eind: € 7.258.813

Financieel resultaat voor bestemming

€ 2.634.624

Risico's

De WIL verwacht een toename van klanten door hogere autonome groei en instroom statushouders. Door deze stijging van het aantal klanten loopt Nieuwegein een risico op de open regelingen (zijnde de Gebundelde Uitkering Participatiewet [GUP; voorheen BUIG; het betreft het budget voor uitkeringslasten], de armoederegelingen), alsook op de uitvoeringskosten).
Anderzijds wordt de omvang van deze risico’s beperkt door de innovatiemaatregelen in de periode 2015-2019. Daarnaast wijzigt de verdeelsystematiek (uitkering van Rijk) met ingang van 2017. Wij verwachten dat deze vanaf 2017 mogelijk gunstiger uitvalt.

Ten aanzien van de re-integratiemiddelen loopt de gemeente geen financieel risico. De rijksinkomsten voor re-integratie zullen licht stijgen, maar minder dan het aantal klanten. Daarentegen is in de GR vastgelegd dat de kosten voor re-integratie niet hoger mogen zijn dan het Rijksbudget dat we ontvangen voor re-integratie. Door deze afspraak loopt Nieuwegein dus geen direct financieel risico op dit budget (wel indirect omdat er in theorie meer mensen in de uitkering blijven).

Ontwikkelingen

Per 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Daarnaast zullen diverse wetten en regelingen in de komende periode worden aangepast (o.a. de beslagvrije voet bij schulden en regelingen omtrent de integratie van arbeidsgehandicapten). In 2017 wordt verder gewerkt aan de implementatie van Lekstroom Werkt.

Naam

Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.

Openbaar belang

Het beheren, onderhouden en realiseren van recreatief groen en zwemwater in de regio.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door wethouder J.A.N. Gadella.

Financieel belang

De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2017 bedraagt € 206.500.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 6.004.179

Eind: € 6.228.888

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: € 4.235.054

Eind: € 3.891.445

Financieel resultaat voor bestemming

€ 246.700 voor bestemming (€ 318.300 na bestemming).

Risico's

Weersinvloeden op de inkomsten van het strandbad Maarsseveense plassen.
De bijdrage van de gemeente Nieuwegein ligt in beginsel vast voor de periode 2015-2018. Aan het einde van deze periode vindt een verrekening plaats van mee-en tegenvallers en het aantal inwoners. De hoogte van dit risico kan op dit moment nog niet worden ingeschat.

Ontwikkelingen

In samenwerking met de deelnemende gemeenten heeft de provincie de Koersnotitie Toekomst Recreatieschappen uitgebracht. Deze notitie beschrijft een visie voor de organisatie van het toekomstig beheer en onderhoud en de ontwikkeling van de recreatieve voorzieningen die nu in vier Utrechtse recreatieschappen, waaronder de Stichtse Groenlanden, zijn ondergebracht.

Momenteel vindt een onderzoek plaats naar een mogelijke fusie tussen de recreatieschappen binnen de provincie Utrecht.

Naam

Geynwijs

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

Doel van de stichting is het binnen de beleidskaders van de gemeente organiseren van de sociale wijkteams in Nieuwegein ten behoeve van de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en (Gedeelte) van de Participatiewet. Deze teams bestaan uit professionals die de Nieuwegeinse inwoners per 1 januari 2015 kunnen adviseren over ondersteuningsvragen en een doelenplan opstellen waarin ook de inzet van voorzieningen, hulp en zorg wordt geregeld. Op deze wijze krijgen worden inwoners zo onafhankelijk mogelijk geholpen.

Openbaar belang

Bestuurlijk belang

Het college van B&W benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. Indien nodig kan het college ook de directeur/ bestuurder schorsen dan wel ontheffen uit zijn/haar functie.

Financieel belang

De subsidie 2017 is vastgesteld op € 3.161.000.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: n.v.t.

Eind: n.v.t.

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2015

Begin: n.v.t.

Eind: n.v.t.

Financieel resultaat voor bestemming

n.v.t.

Risico's

Risico's van de stichting zitten voornamelijk in de personeelskosten in relatie tot de hoogte van het subsidie. Als de personeelskosten hoger zijn dan de inkomsten uit subsidie ontstaat een risico voor de gemeente. Namelijk, faillissement van de stichting en mogelijke aansprakelijkheid/vervangingskosten van de gemeente. Op dit risico zijn maatregelen genomen zoals de aanstellingsbevoegdheid door het college van B&W.
Risico's ontstaan voor de gemeente ook als er meer verplichtingen worden aangegaan door de stichting worden vooralsnog gedekt uit de gemeentelijke begroting. Daarover zijn afspraken gemaakt (monitoring, bijsturen van werkwijze) in o.a. de uitvoeringsovereenkomst.

Ontwikkelingen

De stichting en de sociale wijkteams zijn op 1 januari 2015 gestart. De stichting is een spin in het web tussen inwoners, vrijwilligers en professionals. De werkwijze van de stichting ontwikkelt zich in die richting.