Parkeerexploitatie

Inleiding
Doel van het betaald parkeren in Nieuwegein wordt samengevat als “de juiste parkeerder op de juiste plek tegen het juiste tarief”. Voor het gebruik van parkeervoorzieningen voor de auto rekenen wij een parkeertarief. Het parkeertarief is een sturingsinstrument. Zo beoogt het parkeertarief in de parkeergarages het winkelend publiek in de parkeergarages te laten parkeren. Op straat geldt juist een hoger parkeertarief wat aansluit bij het doen van een snelle boodschap. Het parkeertarief dient in balans te zijn met de kwaliteit van de parkeervoorzieningen en de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Door het uitvoeren van groot onderhoud blijft de kwaliteit van parkeervoorzieningen op niveau. Waar nodig wordt de kwaliteit verbeterd door maatregelen die de beleving van de parkeerders optimaliseren, zoals het verbeteren van parkeerverwijzingen (heen- en terugreis) en meer gebruiks- en betaalgemak.

Reserve parkeren
In de parkeerexploitatie wordt gerekend met een aanloopverlies vanwege hoge investeringen in de (nieuw) gebouwde parkeervoorzieningen. Op basis van de parkeerexploitatie 2016 bedraagt het aanloopverlies maximaal € 15,8 miljoen in 2022. De aanloopverliezen worden gedekt door een reserve parkeren, groot € 16,6 miljoen.

Ontwikkelingen 2017
De parkeerexploitatie bestaat uit kosten en opbrengsten. Aan de kostenkant worden gelijkblijvende uitgaven begroot. De afgelopen jaren zijn veel kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Op dit moment is het doorvoeren van nog meer kostenbesparende maatregelen niet reëel. Aan de opbrengstenkant worden geen extra inkomsten begroot. De begrote opbrengsten in de parkeerexploitatie stijgen jaarlijks als gevolg van prijsindexatie en een kleine, nog verwachte groei in de bezetting in de parkeergarages. De exploitatie wordt jaarlijks herzien. Aan de opbrengstenkant worden iets minder inkomsten op parkeerhandhaving begroot. Sinds 2015 is het parkeertarief in de binnenstad op straat veel hoger dan in parkeergarages. Dit heeft geleid tot minder parkeerders op straat en meer in de parkeergarages. Vanuit integrale handhaving vindt toezicht plaats op de betalingsbereidheid van parkeerders op straat. Omdat er minder parkeerders op straat zijn, is het aantal parkeerders op straat dat niet betaald flink gedaald.